Kain Pelakat

Kain Pelakat
KAIN PELEKAT LALALALA

Saturday 4 April 2015

KEPELBAGIAN KAUM

         Malaysia merupakan negara yang mempunyai pelbagai kaun yang mengamalkan adat dan budaya mreka tersendiri. Antara kelebihan negara Malaysia ialah masyarakatnya yang berbilang kaum. Sebagai contoh kaun yang terdapat di Malaysi ialah melayu, india dan china. Tiga kaun ini adalah antara kaun terbesar di Malaysia Hal ini demikian menyebabkan negara kita mempunyai pelbagai  adat atau budaya mereka yang tersendiri. Budaya dan adat setiap kaum ini menjadi lambang utama mereka kerena adat mereka ini selallunya diturunkan oleh nenk moyang mereka. Dengan adanya pelbagai kaum di Malaysia, kaun lain dapat mengetahui dan mengenali antara satu sama lain dan dapat hidup dengan aman dan harmoni.

         Kaum melayu merupakan kaum terbesar peratusnya di Malaysia, mereka mempunyai adat resam dan kepercaiyaan yang tersendiri. kaum melayu agama terbesar mereka ialah agama islam.

Bukan itu sahaja, kaum melayu juga memartabatkan bahsa mereka iaitu bahasa melayu. Bagi kaum melayu mereka mempunyai  musik yang tersendiri iaitu Kompang , gong , rebena dan gambus. Selain itu kaum ini juga , mempunyai tarian tradiosional yang diturun temurunkan oleh nenek moyang mereka. Sebagai contoh tarian keris, tarian inai, tarian piring, dan tarian lilin. Disamping itu, kaum ini juga mempunyai pakaian tradiosional mereka yang tersendiri antaranya ialah Baju melayu, Kebaya, kurung dan kain palekat. Antara menjadi perhatian kaum melayu ialah melayu kaya dengan pelbagai jenis makanan yang enak seperti Nasi lemak , laksa, kuih buah melaka dan kuih kochi.

        Begitu juga dengan kaum china, mereka juga mempunyai cara hidup yang berbeza dengan kaum. Kaum yang berbeza dengan kaum. kaum yang lain Antaranya ialah kepercayaan yang diamalkan oleh china ialah agama budha, Taoisme dan kristian. Bagi kaum china perayaan terbesar mereka ialah Tahun Baru China. Apabila perayaan ini tiba mereka akan mengayakan pakaian tradiosional mereka iaitu Cheong Sam dan Samfu. Bukan itu sahaja, mereka juga mengamalkan tarian yang dibekalkan nenek moyang mereka iaitu tarian Singa yang sehingga kini mendapat sambutan hebat dari seluruh kaum yang terdapat di Malaysia. Bagi kaum ini mereka mempunyai banyak bahasa yang digunakan antaranya ialah mandarin, hokkien, hakka, kuntonis dan teochew. kaum ini juga mempunyai makanan tradiosional yang tersendiri antaranya ialah Kuih bakul, kuih bulah dan pulut nasi


      Sebagainya yang kita ketahui kaum yang tinggi peratusnya juga dikenali sebagai kaum india. Kaum ini antara kaum yang mempunyai banyak perayaan antaranya ialah Deepavali , Thaipusam , Ponggal, Varigunda, Kadashi dan Christmas. Kaum india ini juga mempunyai tiga kepercayaan iaitu hindhu, kristian dan islam. Bagi kaum ini mereka terkenal pakaian tradiosional mereka iaitu sari, kurta, dholi dan sarung. Bukan itu sahaja, antara kaum yang terdapat di Malaysia juga ialah bab dan nyonya, kaum baba dan nyonya ini adalah golongan kaum China yang terdapat di negeri selatan terutamanya dikawasan tanah melayu. Walaubagaimanapun mereka mengakui bahawa mereka adalah orang china tetapi rakyat british bangga dengan kedudukan itu.


     Kesimpulannya, Malaysia antara negara yang kayan dengan pelbagai kaum yang harmoni. Semangat antara kaum amat penting untuk mengukuhkan adat dan resam mereka yang ditinggalkan oleh nenek moyang mereka. Setiap kaum mempunyai gaya hidup yang tersendiri. Bukan itu sahaja mereka juga mempunyai kepercayaanyang tersendiri, Oleh itu, setiap kaum haruslah menghormoni antara satu sama lain bagi mengukuhkan lagi kaum masing-masing. Ada pepatah yang mengatakan bahawa ' Bersatu kita teguh bercera kita roboh' yang bermaksudkan setiap maslah yang berlaku kita perlu bersama-sama berusaha untuk berjaya. Jika tidak bersatu mustahil benda boleh selesai.












No comments:

Post a Comment